مرجع مقالات رسمي و جامع طراحي اپليكشن مرجع مقالات رسمي و جامع طراحي اپليكشن .

مرجع مقالات رسمي و جامع طراحي اپليكشن

هر اپليكيشن يا نرم افزار و يا وب سايت


هر اپليكيشن يا نرم افزار و يا وب سايت به طور كلي به دو بخش تقسيم مي شود :–    بخش اول كه رابط كاربري (User Interface) ناميده شده و شامل تمامي عناصري است كه كاربر با آن در ارتباط است، از جمله منو ها، دكمه ها، فيلدهاي متني، متون، تصاوير و …–    بخش دوم كه مربوط به پردازش عمليات هاي موردنياز كاربر بوده و از چشم كاربر پنهان مي باشد.اپليكيشن هاي اندرويد هم از اين قاعده مستثني نيستند. يك اپليكيشن ساده ماشين حساب را در نظر بگيريد.
رابط كاربري

طراحي اپلكيشن در مشهد
چيزي كه كاربر مشاهده مي كند يك صفحه نمايش اعداد و چند دكمه شامل اعداد ۱ تا ۹ و دكمه هاي عملگر مانند جمع و تفريق و ضرب و … مي باشد. اما پشت صحنه مربوط به بخش عملكردي برنامه است كه ورودي هاي كاربر (شامل اعداد و عملگرهاي رياضي) را دريافت كرده، پردازش موردنظر روي ورودي اعمال شده و در نهايت جواب بر روي صفحه نمايش ماشين حساب در كسري از ثانيه ظاهر مي گردد.توجه داشته باشيد در اندرويد، هر صفحه قابل نمايش براي كاربر يك Activity ناميده مي شود.به عنوان مثال اگر بخواهيم يك اپليكيشن بسازيم كه شامل سه صفحه “صفحه اصلي” ، “صفحه آشنايي با شركت” و “صفحه ارسال پيام به پشتيباني شركت” باشد، راه ساده و ابتدايي اين است كه سه اكتيويتي مجزا ايجاد شود كه هر اكتيويتي نيز شامل دو فايل مي شود. يك فايل با پسوند xml براي تعامل با كاربر (نمايش متن و تصوير و دكمه ها و …) و يك فايل با پسوند java براي كدهاي عملكردي مربوط به آن صفحه كه به زبان جاوا نوشته مي شود.وقتي در اندرويد استوديو يك پروژه جديد تعريف مي كنيد، به صورت پيش فرض يك اكتيويتي نيز ساخته مي شود كه مربوط به صفحه اصلي اپليكيشن شماست و از دو فايل activity_main.xml (در مسير res/layout) و MainActivity.java (در مسير java/YourPackageName) تشكيل شده است.در اين فصل به آموزش بخش اول يعني رابط كاربري مي پردازيم.
XMLاگر خاطرتان باشد قبلا هم اشاره كرديم كه پياده سازي رابط كاربري در اندرويد به عهده XML مي باشد. XML مخفف عبارت eXtensible Markup Language به معناي زبان نشانه گذاري قابل گسترش مي باشد.اين زبان تا حدودي شبيه به زبان HTML بوده كه از تعدادي برچسب (tag) از پيش تعريف شده تشكيل شده است، با اين تفاوت كه در XML برچسب ها به دلخواه برنامه نويس نامگذاري شده و محدوديتي وجود ندارد. اگر قبلا در حوزه طراحي وب (HTML و CSS) مقداري كار كرده و يا حتي يك آشنايي مقدماتي نسبت به اين موارد داشته باشيد، اين مبحث را خيلي سريع تر به پايان خواهيد رساند.در توسعه اپليكيشن هاي اندرويد از XML براي تعريف و پياده سازي عناصر رابط كاربري (دكمه ها، تصاوير، فيلدهاي متني، چك باكس ها، نحوه چينش عناصر و …) استفاده مي شود.Seyed Mehdiعبارت بالا را مي توان ساده ترين مثال از زبان XML ناميد.ما تگ دلخواه با عنوان name تعريف كرديم و نام يك شخص را داخل آن قرار داده ايم.باز هم تاكيد مي كنيم كه قاعده و قانوني براي عنوان تگ ها وجود ندارد. به عنوان مثال براي مورد بالا مي توانستيم به صورت زير نيز تگ را تعريف كنيم :Seyed Mehdiالبته در اندرويد تگ هايي مانند Button (براي دكمه ها) و يا ImageView (براي نمايش تصاوير) مشخص و به صورت استاندارد از سوي گوگل معرفي شده است.هر تگ به صورت باز و بسته تعريف مي شود. در مثال قبل، تگ نمايش نام شخص با باز و با بسته شده است. تفاوت تگ بسته با تگ باز در “/” مي باشد. ضمن اينكه رعايت حروف كوچك و بزرگ در بخش هاي ابتدا و انتهاي تگ الزامي است، به اينصورت كه :Seyed Mehdi با Seyed Mehdi متفاوت خواهد بود و Seyed Mehdi اشتباه است.


برچسب: طراحي اپلكيشن در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۵:۳۴ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :