مرجع مقالات رسمي و جامع طراحي اپليكشن مرجع مقالات رسمي و جامع طراحي اپليكشن .

مرجع مقالات رسمي و جامع طراحي اپليكشن

اهميت تجربه كاربري در طراحي سايت و طراحي اپليكيشن


هنگامي كه هر كسب و فعاليت به طور آنلاين عمل خويش را ابتدا مي‌نمايد، مطلقا دارنده هدف ها كوتاه دوران و بلند برهه زماني متعددي ميباشد   طراحي اپليكيشن در مشهد  و كل عملكرد صاحبان اين كسب و فعاليت در سمت و سوي وصال به‌اين هدف ها خلاصه ميگردد.
البته بهتر ميباشد اين قضيه را در مجموع پروسه پباده سازي جنس به خاطر داشته باشيد، تا‌زمانيكه كاربري وجود نداشته باشد تا از جنس شما به كار گيري نمايد و شما نتوانيد تجربه كاربري خير برايش رقم بزنيد هيچ‌گاه كسب و كارتان فيض مطلوبي نخواهد گرفت.
بدين ترتيب يوزرها مهره‌هاي اساسي برد كسب و شغل هاي آنلاين ميباشند، پس تجربه آن ها هنگام به كارگيري از فرآورده بسيار اساسي و حياتي ميباشد.
احتمالا امروزه زياد با كلماتي مانند تجربه كاربري، طراح تجربه كاربري، UX و… مواجه گرديده‌ايد كه برهان آن، اهميت زياد اين مسئله در هنگام پباده سازي محصول ها ميباشد. در‌پي ميخواهيم با مفهموم اين عبارات، عوارض اهميت و متدهاي گوناگون آنان آشنا شويم. 

مضمون‌ و معني تجربه كاربري(User Exprience)براي اولي توشه رسما در اوايل ده سال ۹۰ شخصي به اسم دون نورمن (Donald Norman) تحت عنوان طراح تجربه كاربري به مجموعه كمپاني اپل ضميمه. وي اولي كسي بود كه شغلي با تيتر UX داشت. وي ميگويد: اينجانب مي‌خواستم كل جوانب تجربه اشخاص را با يك سيستم پباده سازي صنعتي، گرافيك، دفترچه راهنما و… پوشش دهم. وي در سال ۱۹۸۸ كتابي به اسم روانشناسي چيزهاي روزانه كه آپ تو ديت تازه آن پباده سازي چيزهاي روزانه اسم داراست منتشر كرد.

Donald Normanدر شرايطي كه قصد داريد ساخت سايت يا اين كه پباده سازي اپ انجام دهيد. اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه زيبايي ظاهري كفايت نميكند و در كنار زيبايي مي بايست به كاربردپذيري و در دسترس بودن نيز دقت داشته باشيد، با امداد پباده سازي تجربه كاربري ميتوانيد كل موردها نقل شده را در مال خويش ببينيد. در فيض، پباده سازي تجربه كاربري يعني اخلاق و رفتار راه حل‌هاي كاربردي و قشنگ.
تجربه كاربري به تعاملات استفاده كننده با كالا و يا اين كه خدمت شما اشاره داراست، مجموع المان‌هاي جان دار را تحليل مي‌نمايد و احساسات استفاده كننده را هنگام رو به رو شدن با متاع و معيار سهولت به كارگيري از آن را در حيث مي گيرد. لزوما تجربه كاربري براي طراحي سايت و برنامه‌ها وجود ندارد بلكه براي پباده سازي اكثري از توليدها فيزيكي نيز مي‌قدرت به عمل موفقيت و گهگاه مي بايست از تجربه كاربري استفاده نمود.
مجموعاَ غرض طراحان تجربه كاربري، ساخت‌و‌ساز تجربه‌اي دلپذير، راحت و كارآمد براي يوزرها هنگام تعامل با هر محصولي ميباشد. به گفته دون نورمن : UX مشتمل بر مجموع جنبه‌هاي تعامل استفاده كننده پاياني با كمپاني، خدمت‌ها و توليدات آن ميباشد.
نحوه‌هاي تجربه كاربريتجربه كاربري(UX) دارنده طرز‌ها و متدهاي متفاوتي ميباشد كه هر مورد به ما در سوي آشنايي بيشتر يوزرها و پباده سازي متاع كاربرپسند ياري مي‌نمايد، در‌پي مي خواهيم با مهم ترين و رايج‌ترين آنان آشنا شويم و كاربرد و روش به كار گيري از هر يك را بشناسيم. 

۱- مذاكره با يوزرهاراي زني با يوزرها يكي‌از مؤلفه‌ها مهم و موردنياز طراحان تجربه كاربري ميباشد كه آشنايي نسبتا خير از يوزرها به طراحان مي دهد البته مي بايست در لحاظ داشته باشيد پرسيدن سوال هاي نادرست هنگام گفتگو ممكن مسير گفتمان را گم راه نمايد و حاصل به دست‌آمده از آن گفتگو سبب ساز گمراهي شما خواهد شد. همت نماييد حالت دور و بر گفتمان را به سيرتكامل‌اي مهيا نماييد تا استفاده كننده حس راحتي نمايد، سوال هاي انتها گشوده بپرسيد و مدت بيشتري را به شنيدن صحبت‌‌هاي استفاده كننده خويش تخصيص دهيد.
كلاً در گفتگو‌ها، طراحان بايستي مقطع بيشتري را مستمع باشند و سوالاتي پباده سازي نمايند كه از مخاطب بخواهد تجربياتش را راجع به قضيه متبوع ذكر نمايد.
براي شناخت بيشتر با نكات و چگونگي راي زني برنده ميتوانيد از اين نوشته ي علمي به كار گيري نمائيد.
۲- پرسشنامهيكي‌از ديگر از متدهاي تجربه كاربري پرسشنامه ميباشد كه مانند گفتمان براي آشنايي يوزرها و نيازهاي آنان به فعاليت مي‌رود. وقتي از پرسشنامه استعمال مي گردد كه بخواهيم با يوزرها بيشتري آشنا شويم و بازه مذاكره با همگي آنها‌را نداشته باشيم. اين نكته را به حافظه داشته باشيد كه اكثر اوقات مذاكره‌ها داده ها كيفي و پرسشنامه‌ها داده ها پاره اي به ما ميدهند.
۳- پباده سازي پرسوناپرسونا شخصيتي خيالي ميباشد كه هدف ها، شيوه انديشه و اخلاق و رفتار يوزرها مهم جنس ما‌را نشان مي دهد. طراحان براي توده‌بندي خصوصيت‌ها و نياز‌هاي يوزرها، پرسونا پباده سازي مي‌نمايند و در طي مسير پباده سازي جنس، اين پرسونا را با خويش همپا مي‌نمايند تا سريع‌خيس راه حل‌هايي را براي رفع نيازهاي يوزرها به دست‌آورند.
پرسونا به مجموعه پباده سازي مال ياري مي‌نمايد تا پاسخ مهم ترين پرسش خويش را “ما براي چه افرادي پباده سازي مي كنيم؟” پيدا نمايند.
براي يافتن پرسوناي ظريف ما يحتاج ميباشد يوزرها خويش را بشناسيد. شيوه هاي آشنايي صحيح يوزرها، گفت‌و‌گو با آنان و پرسشنامه ميباشد، مي بايست اطلاعاتي كه براي پباده سازي پرسونا نياز داريد را از اين دو طريق به دست‌آوريد.
۴- معماري داده هابه عبارتي‌طور كه از نام آن پيداست براي سازمان‌دهي داده ها و مطالب به عمل مي‌رود تا يوزرها به سادگي و فارغ از نياز به كوشش به داده ها متبوع خويش دست يابند. به عبارتي‌طور كه مي دانيد امروزه يوزرها طاقت و مدت سپري كردن زمان در تارنما‌ها و نرم‌افزار‌ها را ندارند پس در شرايطي‌كه نتوانيد داده ها گزينه نظرشان را در كوتاه‌ترين برهه زماني به آنان ارائه دهيد، خيلي سريع مال شما‌را رخنه‌ خواهند كرد و ديگر از آن استعمال نميكنند.
۵- آزمايش كاربردپذيريآزمايش كاربردپذيري هنگامي انجام مي گردد كه شما مثال‌ اول‌اي از كالا خويش را تهيه و تنظيم كرده باشيد و بخواهيد قبل از آن كه بازه زماني و هزينه‌ي بيشتري صرف نماييد با معايب و كمبودهاي آن آشنا گرديد، درين هنگام متاع نخستين را در دست تني چند از اشخاص جامعه غرض خويش قرار مي‌دهيد و از آنان مي خواهيد تسك‌هايي كه از پيش تعريف و تمجيد كرده‌ايد را انجام دهند، به صورت نمونه از آن ها مي خواهيد مراحل خريد زمان متبوع را طي نمايند و شما بايستي شاهد مسير تكان آنها باشيد تا با ايرادات متاع خويش آشنا گرديد.
۶- آزمايش A/B
اين آزمايش هنگامي انجام مي گردد كه طراحان هنگام تعيين رنگ، محل قرارگيري المان‌ها و… مبتلا دوگانگي مي‌باشند و نمي‌دانند يوزرها به كداميك برخورد بهتري نشان مي دهند، در‌اين هنگام هر دو سبك متبوع را پباده سازي كرده، به دو تيم از يوزرها خويش ارائه مي دهيم، روش واكنش آنها با هر كدام را نظارت ميكنيم و در غايت شايسته ترين طرح را گزينش


برچسب: طراحي اپليكيشن در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۱۰:۴۴ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :